Clinics

Strategie deel 6

Defensieve situaties 6

Situatie 9.

  1. Dit is een *** judgement play *** Probeer altijd de loper die het gelijkmakende of winnende punt gaat scoren, te beletten naar het 3e honk te gaan, wanneer er minder dan 2 nullen zijn.
  2. Lopers op het 1e honk en het 2e honk (of) alle honken bezet.
  3. Het gelijkmakende punt staat op het 1e honk. Honkslag in het rechtsveld.
  4. Sta de tegenpartij 2 runs toe om het gelijkmakende punt op het 2e honk, op dezelfde plaats te houden.
 Strat6

Werper

dekt het 3e honk.

Catcher

dekt de thuisplaat.

1e honkman

blijft op het 1e honk.

2e honkman

dekt het 2e honk.

Korte stop

dekt het 3e honk.

3e honkman

gaat in de aangooilijn staan en is de relayman.

Linksvelder

komt in, naar een plaats in de buurt van de lijn en dekt het 3e honk.

Midvelder

dekt de rechtsvelder.

Rechtsvelder

gooit laag aan naar de korte stop, die cutoff man is.

 

 

 

Situatie 11.

  1. Lopers op het 1e honk en het 3e honk.
  2. Minder dan twee nullen.
  3. Foutslag is geslagen achter de thuisplaat.
  4. Beide lopers verlaten het honk en de loper op het 1e honk start naar het 2e honk, als er geen cutoff man is, zal de loper op het 3e honk scoren, wanneer de aangooi op het 2e honk naar de catcher, doorschiet.
 Strat4

Werper

dekt de thuisplaat.

Catcher

vangt de hoog geslagen bal en gooit deze naar de cutoff man.

1e honkman

helpt bij de hoog geslagen bal.

2e honkman

wordt de cutoff man achter de werpheuvel.

Korte stop

dekt het 2e honk.

3e honkman

dekt het 3e honk.

Linksvelder

komt in, om te helpen de korte stop te dekken.

Midvelder

dekt het 2e honk.

Rechtsvelder

dekt het 1e honk.

 

Situatie 12.

  1. Lopers op het 1e honk en het 3e honk en geen nullen.
  2. Een hoge bal wordt achter het 1e honk geslagen.
  3. Beide lopers verlaten het honk en de loper op het 1e honk start naar het 2e honk.
 Strat1

Werper

gaat naar een punt, halfweg tussen de werpheuvel en het 1e honk, met de bedoeling cutoff man te zijn.

Catcher

dekt de thuisplaat.

1e honkman

vangt de hoge bal en gooit deze naar de pitcher.

2e honkman

gaat ook achter de hoge bal aan, hast zich daarna om het 1e honk te dekken.

Korte stop

dekt het 2e honk.

3e honkman

dekt het 3e honk.

Linksvelder

beweegt zich in het gebied achter het 3e honk als dekkende man.

Midvelder

dekt het 2e honk.

Rechtsvelder

komt in, om te helpen de hoge bal te vangen.

 

 

 

 

Situatie 13.

  1. Met een loper op het 1e honk en een stootslag is aan de orde.
 Strat2

Werper

start richting thuisplaat, nadat hij de bal gegooid heeft.

Catcher

field alle mogelijke stootslagen; roept wat gespeeld moet worden; dekt het 3e honk wanneer de 3e honkman de bal field dicht bij de thuisplaat.

1e honkman

dekt het gebied tussen het 1e honk en de werpheuvel.

2e honkman

dekt het 1e honk. Maakt schijnbewegingen, door zijn positie plotseling te veranderen.

Korte stop

dekt het 2e honk.

3e honkman

dekt het gebied tussen het 3e honk en de werpheuvel.

Linksvelder

komt in, in de richting van het 2e honkgebied.

Midvelder

dekt het 2e honk.

Rechtsvelder

dekt het 1e honk.

 

 

 

 

Situatie 13a.

  1. Met lopers op het 1e honk en het 2e honk een stootslag is aan de orde.
  2. Aantekening: het 1e doel is, om de loper naar het 3e honk terug te sturen, maar een loper MOET teruggestuurd worden.
 Strat24t

Werper

start richting 3e honklijn om de bal te kunnen gooien.

Catcher

field de stootslagen die voor de thuisplaat terecht komen: roept wat gespeeld moet worden.

1e honkman

is verantwoordelijk voor alle ballen in het gebied tussen het 1e honk en een rechte lijn van de werpheuvel naar de thuisplaat.

2e honkman

dekt het 1e honk.

Korte stop

houdt de loper dicht bij het honk, voordat de pitcher de bal gooit; dekt het 2e honk

3e honkman

neemt een positie in aan de rand van het gras; roept wat gespeeld moet worden, of dat de pitcher of de 3e honkman de stootslag moet fielden.

Linksvelder

dekt het 3e honk.

Midvelder

dekt het 2e honk.

Rechtsvelder

dekt het 1e honk.